Taitokuono on jakanut treenivinkkejä viikoittain facebookissa, käy kurkistamassa jos kiinnostuit!
Taitokuono. Uusimmassa Palveluskoiralehdessä on myös tarinaa meistä.
lauantai 20. huhtikuuta 2019
EUKANUBA 50 vuotta laadukasta sekä tutkittua koiranruokaa!!
On mielenkiintoista seurata keskustelua ihmisten ravitsemuksesta ja siitä ketä suuri yleisö uskoo...? On julkkiksia, jotka puhuvat mm. karppauksen voimasta, on personal trainereitä jotka vannovat siihen ja tähän... Mikä on näiden oikea tietämys asiasta, perustuuko se omiin ja muutamien asiakkaiden kokemuksiin vai oikeasti tutkittuun tieteelliseen tietoon?
Kuka on oikeasti asiantuntija....? Meillä on kokemusasiantuntijoita, asiaa tutkineita yliopistotutkijoita, lääkäreitä sekä yksittäisiä henkilöitä, joilla kaikilla on kokemuksia sekä tietoa asioista. Usein yksittäiset henkilöt sekä julkkikset julistavat kokemuksiaan suureen ääneen somessa jne. Oikeiden asiantuntijoiden tietämys ei kuitenkaan usein tule tavallisen kansan tietoon.
Itse luotan ravitsemusasioissa (ja monissa muissakin asioissa) ehdottomasti henkilöihin, joiden tietämys perustuu tieteelliseen koulutukseen, tieteellisiin tutkimuksiin sekä kokemuksiin. Ihmispuolella ravitsemussuositukset ovat se ohjenuora mitä kannattaa noudattaa pyrkiessään terveelliseen ravitsemukseen.
Koiranruokamarkinoilla meno on ainakin ihan yhtä villiä... Lähes yhdenkäden sormilla (vain) on laskettavissa ne koiranruokafirmat joiden tuotteita on kehitelty tieteellisesti tutkimalla ja joilla on laaduntarkkailu sekä takuu ruuissa. Suosittelen jokaisen perehtymään "oman" merkkinsä luotettavuuteen. Kriittisyys on tässäkin paikallaan! Itse olen syöttänyt laadukasta Eukanuba-koiranruokaa vuodesta 1997 ja olen edelleen erittäin tyytyväinen. Eukanuballa tuotekehittelystä vastaavat suurelta osalta ruokintaan perehtyneet eläinlääkärit. Tässä linkki Eukanuban pitkäikäistutkimuksen tiivistelmään (kaikki kirjoittajat ovat eläinlääkäreitä).
Te olette vastuussa siitä, mitä koiranne syövät ja kuinka hyvin ravitsemus tukee koiranne hyvinvointia!! Tehkää vastuullisia sekä järkeen perustuvia valintoja!!
Talven teemana RTK3 - toteutui!
Tokon treenaamisen ohessa tavoitteena oli talvikaudella saada koulutustunnus RTK3 plakkariin! Ja onnistuihan tämä. 19.1. saimme Tampereelta 96 ja 94 pistettä sekä 16.3. 99 pistettä. Sijoitukset 2x1 ja kerran 3. sija.
Olemme treenanneet Tamskin mukavassa rallytokovalkussa, kiitos treenikamut hyvistä vinkeistä sekä Hannele Pirttimaalle sekä Pia Heikkiselle loistavista koulutuksista!!
Oikean puolen seuraamisen suoruus sekä paikka oikealla ovat vielä hieman hakusessa... eli mestariluokka korkataan vasta syyskaudella 2019. Edelleen tykkään tästä lajista kovasti!!
Olemme treenanneet Tamskin mukavassa rallytokovalkussa, kiitos treenikamut hyvistä vinkeistä sekä Hannele Pirttimaalle sekä Pia Heikkiselle loistavista koulutuksista!!
Oikean puolen seuraamisen suoruus sekä paikka oikealla ovat vielä hieman hakusessa... eli mestariluokka korkataan vasta syyskaudella 2019. Edelleen tykkään tästä lajista kovasti!!
Tavoitteet saavutettu - vähemmästäkin hymyilyttää!
Tokon valintakoekiertue 2019!
Talvikaudella osallistuimme tokon valintakoeturneeseen! Opettavainen kisasetti meille molemmille ja niinhän se on, kisaamaan ei opi kuin kisaamalla....
Stikkan ei ollut ennen valintakokeita kisannut muissa halleissa kuin meidän "omassa" Tamskin hallissa. Eli jännityksellä odotin mitä tuleman pitää. Kiertue alkoi Seinäjoelta, jossa saatiin juuri ja juuri ykköstulos eli kisalippu SM-kisoihin saavutettiin. Oma vuoromme oli loppupäässä ja pidin Stikkania liian kauan hallissa häkkeilemässä, oli melko väsynyt suorituksen aikana. Mutta hienosti suoritti kaikki liikkeet teknisesti niin kuin sillä hetkellä osasi, vauhtia olisi saanut olla enemmän... Peruutus oli luokattoman huono.... katosi alta ja aukesi ulos.
Ennen Turkua treenilistalle joutui peruutus, jossa käytin apuna talutinta estäen koiran katoamisen liian taakse. Käytin "talutinpakotetta" kuitenkin niin positiivisesti kuin mahdollista. Kehuin ja palkkasin Stikkania kun vedin taluttimesta vastaan. Estin taluttimella väärän toiminnon ja sain koiran tajuamaan, että paikka pitää pitää. Kerro asiat koirallesi niin selkeästi, että se ymmärtää mitä siltä halutaan, niin kyllähän se tekee toivottua, jos motivaatio sekä suhde on vaan kunnossa.
Turussa tykkäsin Stikkanin mielentilasti kovasti! Oli innokas sekä rento, tosin tällä kombinaatiolla nollattiin kaket ja ruudusta vitonen.... mutta kokonaisuutena paras valintakoesuoritus. Saldona hyvä kakkostulos. Ja seuraamisessa peruutus oli niin paljon parempi kuin Seinäjoella!!
Tampereella nollattiin sitten kolme liikettä... kaket, tunnari sekä kiertohässäkkä... En tiedä miksi, kaket nyt edelleen vähän levällään, mutta nuo muut liikkeet... Otti henkisesti aika koville, ohjaajalle. Koiran mielentila näytti hyvältä, mutta jotain häikkää oli kun nollia siunaantui ihan urakalla. Eli jäätiin ilman tulosta tällä kertaa.
Ojangossa ekana päivänä kolmostulos, nollasi jälleen kiertohässäkän ja seuraamisesta huonot pisteet, äänteli vähän, saatiin jopa keltainen kortti kun ekassa kehässä väleissäkin haukotteli äänekkäästi... kolmostulos. Toisena päivänä ihan kelposetti, ei yhtään nollaa, mutta tunnarissa 5,5 eli jäätiin kakkostulokseen. Kiertohässäkän analysoinnissa huomasin, että olen vahvistanut hyppyä vähemmän kuin muita liikkeen palasia, liike on tasan niin vahva kuin se heikoin lenkki...
Mitä tästä opimme? Stikkanin kanssa kun tuo tie on ollut melko kivinen, niin ei olla vielä "ehditty" työstämään kaikkia palasia kuntoon. Treenilistalla ennen kesän SM-kisoja on ehdottomasti kokonaisuudet! Nyt valtaosa liikkeistä on varsin hyvällä mallilla noin 8-9:n tasoa valintakoearvostelulla, kaket, tunnari sekä kiertohässäkkä vaativat hienosäätöä ja muut liikkeet ylläpitöä. "Palkkaamattomuus" sekä liikkeiden pitkät välit ja kaikki liikkeet putkeen vaativat vielä harjoitusta! Pitää treenata myös sivullaistuminen väh. 2 min kontaktissa, jotta kestää välit turhautumatta! Tämä palvelee myös PK:ssa seuraamispaikalla odottamista kun toinen koirakko menee paikallamakuuseen. Stikkan kun ääntelee aina ollessaan epävarma jostain.
Katsotaan saadaanko kokonaisuus kuntoon ennen seuraavaa valintakoekiertuetta. Mutta uuden oppiminen on vallan mielenkiintoista!
Onnea joukkueeseen valituille, olette valtavan taitavia!!
Stikkan ei ollut ennen valintakokeita kisannut muissa halleissa kuin meidän "omassa" Tamskin hallissa. Eli jännityksellä odotin mitä tuleman pitää. Kiertue alkoi Seinäjoelta, jossa saatiin juuri ja juuri ykköstulos eli kisalippu SM-kisoihin saavutettiin. Oma vuoromme oli loppupäässä ja pidin Stikkania liian kauan hallissa häkkeilemässä, oli melko väsynyt suorituksen aikana. Mutta hienosti suoritti kaikki liikkeet teknisesti niin kuin sillä hetkellä osasi, vauhtia olisi saanut olla enemmän... Peruutus oli luokattoman huono.... katosi alta ja aukesi ulos.
Ennen Turkua treenilistalle joutui peruutus, jossa käytin apuna talutinta estäen koiran katoamisen liian taakse. Käytin "talutinpakotetta" kuitenkin niin positiivisesti kuin mahdollista. Kehuin ja palkkasin Stikkania kun vedin taluttimesta vastaan. Estin taluttimella väärän toiminnon ja sain koiran tajuamaan, että paikka pitää pitää. Kerro asiat koirallesi niin selkeästi, että se ymmärtää mitä siltä halutaan, niin kyllähän se tekee toivottua, jos motivaatio sekä suhde on vaan kunnossa.
Turussa tykkäsin Stikkanin mielentilasti kovasti! Oli innokas sekä rento, tosin tällä kombinaatiolla nollattiin kaket ja ruudusta vitonen.... mutta kokonaisuutena paras valintakoesuoritus. Saldona hyvä kakkostulos. Ja seuraamisessa peruutus oli niin paljon parempi kuin Seinäjoella!!
Tampereella nollattiin sitten kolme liikettä... kaket, tunnari sekä kiertohässäkkä... En tiedä miksi, kaket nyt edelleen vähän levällään, mutta nuo muut liikkeet... Otti henkisesti aika koville, ohjaajalle. Koiran mielentila näytti hyvältä, mutta jotain häikkää oli kun nollia siunaantui ihan urakalla. Eli jäätiin ilman tulosta tällä kertaa.
Ojangossa ekana päivänä kolmostulos, nollasi jälleen kiertohässäkän ja seuraamisesta huonot pisteet, äänteli vähän, saatiin jopa keltainen kortti kun ekassa kehässä väleissäkin haukotteli äänekkäästi... kolmostulos. Toisena päivänä ihan kelposetti, ei yhtään nollaa, mutta tunnarissa 5,5 eli jäätiin kakkostulokseen. Kiertohässäkän analysoinnissa huomasin, että olen vahvistanut hyppyä vähemmän kuin muita liikkeen palasia, liike on tasan niin vahva kuin se heikoin lenkki...
Mitä tästä opimme? Stikkanin kanssa kun tuo tie on ollut melko kivinen, niin ei olla vielä "ehditty" työstämään kaikkia palasia kuntoon. Treenilistalla ennen kesän SM-kisoja on ehdottomasti kokonaisuudet! Nyt valtaosa liikkeistä on varsin hyvällä mallilla noin 8-9:n tasoa valintakoearvostelulla, kaket, tunnari sekä kiertohässäkkä vaativat hienosäätöä ja muut liikkeet ylläpitöä. "Palkkaamattomuus" sekä liikkeiden pitkät välit ja kaikki liikkeet putkeen vaativat vielä harjoitusta! Pitää treenata myös sivullaistuminen väh. 2 min kontaktissa, jotta kestää välit turhautumatta! Tämä palvelee myös PK:ssa seuraamispaikalla odottamista kun toinen koirakko menee paikallamakuuseen. Stikkan kun ääntelee aina ollessaan epävarma jostain.
Katsotaan saadaanko kokonaisuus kuntoon ennen seuraavaa valintakoekiertuetta. Mutta uuden oppiminen on vallan mielenkiintoista!
Onnea joukkueeseen valituille, olette valtavan taitavia!!
Häkkini on reissukaverini!
sunnuntai 11. marraskuuta 2018
Viidellä ykkötuloksella käyttövalioksi!
Eyes On The Trooper FI TVA KVA BH HK3 JK2 RTK2 "Stikkan"
Tämän kauden PK-tavoitteet täyttyivät, Stikkanista tuli haun käyttövalio. Ja vieläpä viidellä ykköstuloksella.
Stikkan on kolmas käyttövalioni, Zorro oli hausta ja etsintäkokeesta käyttövalio ja Kurt on käyttövalio hausta, jäljeltä sekä etsintäkokeesta.
Nyt työstetään hakua sekä tottelevaisuutta kohti täydellistä suoritusta, katsotaan mihin asti päästään :) Tulokset SM-kilpailuihin on nyt saatu, ehkä ensi vuonna suuriin karkeloihin, jos osaamistaso on sen mukainen!
Kiitos hakuryhmällemme, kaikille koulutettaville eri puolilla Suomea maalimiehenä olosta, IPO-klubilaisille tottelevaisuusseurasta, Janitalle "henkisestä tsempistä" ja Eukanuballe erinomaisesta koiranruuasta, jolla jaksaa suorittaa!!
Tämän kauden PK-tavoitteet täyttyivät, Stikkanista tuli haun käyttövalio. Ja vieläpä viidellä ykköstuloksella.
Stikkan on kolmas käyttövalioni, Zorro oli hausta ja etsintäkokeesta käyttövalio ja Kurt on käyttövalio hausta, jäljeltä sekä etsintäkokeesta.
Nyt työstetään hakua sekä tottelevaisuutta kohti täydellistä suoritusta, katsotaan mihin asti päästään :) Tulokset SM-kilpailuihin on nyt saatu, ehkä ensi vuonna suuriin karkeloihin, jos osaamistaso on sen mukainen!
Kiitos hakuryhmällemme, kaikille koulutettaville eri puolilla Suomea maalimiehenä olosta, IPO-klubilaisille tottelevaisuusseurasta, Janitalle "henkisestä tsempistä" ja Eukanuballe erinomaisesta koiranruuasta, jolla jaksaa suorittaa!!
lauantai 15. syyskuuta 2018
Tokon piirinmestaruuskilpailut, Tampere / Tamsk
Melkoisen hieno päivä tänään!!
Stikkan voitti piirinmestaruushopeaa (273p.) sekä joukkuekultaa Tamskin 3. joukkueessa!! Stikkan teki kaiken niin hyvin kuin tällä hetkellä osaa, joten täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen tulokseen. Oli ilo kisata ja se näkyi toivottavasti myös yleisölle. Pitkä, hieman välillä karikkoinen tie on kuljettu ja nyt se alkaa kantaa hedelmää... Kesä ollaan treenattu pääasiallisesti PK-juttuja, joten muutaman treenin pohjalta lähdettiin kokeilemaan mikä on nykyinen taso, ja ei hassumpi. Nyt viilataan tiettyjä asioita paremmaksi ja sitten josko uskaltaisi lähteä karsintakoekiertueelle mukaan...
Stikkan voitti piirinmestaruushopeaa (273p.) sekä joukkuekultaa Tamskin 3. joukkueessa!! Stikkan teki kaiken niin hyvin kuin tällä hetkellä osaa, joten täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen tulokseen. Oli ilo kisata ja se näkyi toivottavasti myös yleisölle. Pitkä, hieman välillä karikkoinen tie on kuljettu ja nyt se alkaa kantaa hedelmää... Kesä ollaan treenattu pääasiallisesti PK-juttuja, joten muutaman treenin pohjalta lähdettiin kokeilemaan mikä on nykyinen taso, ja ei hassumpi. Nyt viilataan tiettyjä asioita paremmaksi ja sitten josko uskaltaisi lähteä karsintakoekiertueelle mukaan...
Rally-Tokon SM-kisat, Tampere / Tamsk
Kurt osallistui kolmannen kerran Rally-Tokon SM-kilpailuihin. Tuloksena 81 pistettä. Tähän oli hieno lopettaa meidän rallattelu-ura. Kurtilla on jotain häikkää selässä, joten harjoittelu ja kisaaminen ei enää oikein luonnistu. Oli hienoa tehdä viimeinen rata kotihallilla hyvällä fiiliksellä, kiitos Kurt!!
Stikkan yllätti voittamalla AVOimen luokan täysillä pisteillä, saaden myös koulutustunnuksen RTK2. Talven tavoitteena siirtyä ainakin MESluokkaan. Henkilökohtaisesti tykkään kovasti rally-tokosta edelleen!
Taso on noussut huimasti viime vuosien aikana, on hienoa, että menestyminen on mahdollista rotuun katsomatta!
Stikkan yllätti voittamalla AVOimen luokan täysillä pisteillä, saaden myös koulutustunnuksen RTK2. Talven tavoitteena siirtyä ainakin MESluokkaan. Henkilökohtaisesti tykkään kovasti rally-tokosta edelleen!
Taso on noussut huimasti viime vuosien aikana, on hienoa, että menestyminen on mahdollista rotuun katsomatta!
Leirillä Ruotsissa!
Kesän kohokohtana jälleen hakuleiri Kind BK:ssa!
Tällä kertaa kouluttajana oli Mette Klavenes. Mettellä on ollut bortsuja sekä nykyään hänellä on maleja. Ei voi kuin ihailla hänen koiranlukutaitoaan sekä pikkutarkkuuttaan asioiden suhteen. Ja niin se on, ruotsalaiset huippukoirat etenevät todella suoraan sinne minne lähetetään...
Treenattiin hakua hillittömässä helteessä, onneksi metsät olivat varjoisia mahdollistaen harjoittelun. Stikkan ajoi useita vaativia ratoja toimien mallikkaasti! On se vaan niin hienoa treenata oikeasti osaavien harrastajien kanssa!! Meidän tulee vahvistaa paremmin suoraan menemistä, muuten näyttää hyvältä.
Oheisohjelmat olivat myös leirillä totuttuun tapaan loistavia, mä kyllä tykkään vierailla Ruotsissa, Sari och Stikkan tackar och blockar igen!
Tällä kertaa kouluttajana oli Mette Klavenes. Mettellä on ollut bortsuja sekä nykyään hänellä on maleja. Ei voi kuin ihailla hänen koiranlukutaitoaan sekä pikkutarkkuuttaan asioiden suhteen. Ja niin se on, ruotsalaiset huippukoirat etenevät todella suoraan sinne minne lähetetään...
Treenattiin hakua hillittömässä helteessä, onneksi metsät olivat varjoisia mahdollistaen harjoittelun. Stikkan ajoi useita vaativia ratoja toimien mallikkaasti! On se vaan niin hienoa treenata oikeasti osaavien harrastajien kanssa!! Meidän tulee vahvistaa paremmin suoraan menemistä, muuten näyttää hyvältä.
Oheisohjelmat olivat myös leirillä totuttuun tapaan loistavia, mä kyllä tykkään vierailla Ruotsissa, Sari och Stikkan tackar och blockar igen!
Minun neljäs tottelevaisuusvalio!
Stikkan valioitui tokosta 29.4.2018. Pisteitä kertyi hiuksen hienosti 264,5, nollattiin tunnari...
Kisasimme kaikki luokat uusien koeohjeiden mukaisesti. Tämä oli hyvää oppia liikkurille sekä kouluttajalle :)

Stikkan on neljäs tottelevaisuusvalioni. Jokainen valioni on opettanut minulle niin paljon ja vielä niin erilaisia asioita!
<3 p="">
Zorro oli helppo ja käteen sopiva. Ei tarvinnut kouluttaa muuta kuin liikkeet. Into ja häiriöiden sieto tuli aivan ilmaiseksi. Mutta Zorro olikin legenda jo eläessään ja onneksi sain kokea kaikki ne huimat kokemukset Zorron kanssa. Zorro kasvatti minun itsetuntoani ja näytti, että menestyminen on mahdollista, kiitos Zorro! Zorro teki kaiken täysillä, voimalla sekä näyttävyydellä!3>
<3 p="">
Robban oli erittäin pehmeä koira, joka ei kestänyt edes tietoa siitä, että teki mahdollisesti jotain väärin. Robbanin kanssa opettelin positiivista kouluttamista ns. naksutinkoulutusta. Robban ei koskaan kiehunut yli, vaan suoritti temput aina niin hyvin ja iloisesti kuin vaan osasi. Robban opetti hurjasti ohjaajan mielentilanhallintaa .3>
<3 p="">
Kurt the työmyyrä. Kurt on hyvin varautunut vieraita ihmisiä sekä koiria kohtaan. Opin positiivisten mielleyhtymien voiman sekä ennakoimisen taidon. Onneksi Kurtille ei koskaan kokeissa eikä juuri treeneissäkään sattunut mitään ikävää toisten koirien tai ihmisten kautta, tämän jälkeen me ei oltaisi varmaan koskaan kilpailtu. Kurt on antanut paljon ilmaiseksi, koska koko Kurtin elämä olen minä ja yhdessätekeminen. 3>
<3 p="">
Stikkan mr Jekyll and the Hyde. "Viitsiessään" ja pystyessään tekee näyttävää settiä... Koira, joka on opettanut, että ympäristö voi kiehtoa sekä vahvistaa kummasti.... Mitä olen oppinut, älä anna väärien asioiden vahvistua!! Stikkan ei anna mitään ilmaiseksi, asiat mistä on motivoitunut tekee hienosti, mutta jos ei kiinnosta niin ei tee juuri mitään... On pakko "vaatia" useita asioita, jotta homma sujuu. Tässä olen oppinut miten voi mahdollisimman positiivisesti tehdä vaatimisen. Olen oppinut myös paljon vireensäätelystä sekä ääntelyn hillitsemisestä.
Mutta kiitollinen olen jokaisesta edellämainitusta ja jokainen on ja ollut omalla tavallaan ainutlaatuinen sekä tärkeä!3>
Kisasimme kaikki luokat uusien koeohjeiden mukaisesti. Tämä oli hyvää oppia liikkurille sekä kouluttajalle :)

Stikkan on neljäs tottelevaisuusvalioni. Jokainen valioni on opettanut minulle niin paljon ja vielä niin erilaisia asioita!
<3 p="">
Zorro oli helppo ja käteen sopiva. Ei tarvinnut kouluttaa muuta kuin liikkeet. Into ja häiriöiden sieto tuli aivan ilmaiseksi. Mutta Zorro olikin legenda jo eläessään ja onneksi sain kokea kaikki ne huimat kokemukset Zorron kanssa. Zorro kasvatti minun itsetuntoani ja näytti, että menestyminen on mahdollista, kiitos Zorro! Zorro teki kaiken täysillä, voimalla sekä näyttävyydellä!3>
<3 p="">
Robban oli erittäin pehmeä koira, joka ei kestänyt edes tietoa siitä, että teki mahdollisesti jotain väärin. Robbanin kanssa opettelin positiivista kouluttamista ns. naksutinkoulutusta. Robban ei koskaan kiehunut yli, vaan suoritti temput aina niin hyvin ja iloisesti kuin vaan osasi. Robban opetti hurjasti ohjaajan mielentilanhallintaa .3>
<3 p="">
Kurt the työmyyrä. Kurt on hyvin varautunut vieraita ihmisiä sekä koiria kohtaan. Opin positiivisten mielleyhtymien voiman sekä ennakoimisen taidon. Onneksi Kurtille ei koskaan kokeissa eikä juuri treeneissäkään sattunut mitään ikävää toisten koirien tai ihmisten kautta, tämän jälkeen me ei oltaisi varmaan koskaan kilpailtu. Kurt on antanut paljon ilmaiseksi, koska koko Kurtin elämä olen minä ja yhdessätekeminen. 3>
<3 p="">
Stikkan mr Jekyll and the Hyde. "Viitsiessään" ja pystyessään tekee näyttävää settiä... Koira, joka on opettanut, että ympäristö voi kiehtoa sekä vahvistaa kummasti.... Mitä olen oppinut, älä anna väärien asioiden vahvistua!! Stikkan ei anna mitään ilmaiseksi, asiat mistä on motivoitunut tekee hienosti, mutta jos ei kiinnosta niin ei tee juuri mitään... On pakko "vaatia" useita asioita, jotta homma sujuu. Tässä olen oppinut miten voi mahdollisimman positiivisesti tehdä vaatimisen. Olen oppinut myös paljon vireensäätelystä sekä ääntelyn hillitsemisestä.
Mutta kiitollinen olen jokaisesta edellämainitusta ja jokainen on ja ollut omalla tavallaan ainutlaatuinen sekä tärkeä!3>
keskiviikko 14. maaliskuuta 2018
Sari Kärnä, Eläintenkouluttaja (AT)
Kaksi ja puoli vuotta sitten pälkähti päähän pieni ajatus, että voisihan se olla kiva omata ihan virallinen tutkinto eläintenkouluttamisestakin. Siitä se sitten lähti ja tänään postilaatikosta tipahti tutkintotodistus!! Eli olen suorittanut Eläintenhoitajan ammattitutkinnon, osaamisalana eläinten kouluttaminen.
Oman kisamenestyksen lisäksi on nyt näyttöä myös siitä, että osaan nykyaikaisen tietämyksen mukaisesti kouluttaa eläimiä. Ykköseläimenä minulla oli luonnollisesti koira ja kakkoseläimenä hevonen.
Kiitos kaikille teille, jotka teitte tästä totta!!! Ilman koirakoita ja hevosia näyttötilaisuuksissa olisi osaamista ollut mahdotonta näyttää :)
Oman kisamenestyksen lisäksi on nyt näyttöä myös siitä, että osaan nykyaikaisen tietämyksen mukaisesti kouluttaa eläimiä. Ykköseläimenä minulla oli luonnollisesti koira ja kakkoseläimenä hevonen.
Kiitos kaikille teille, jotka teitte tästä totta!!! Ilman koirakoita ja hevosia näyttötilaisuuksissa olisi osaamista ollut mahdotonta näyttää :)
tiistai 9. tammikuuta 2018
Uusi vuosi, vanhat kujeet :)
"Jotkut luopuvat tavoitteistaan, kun ovat miltei päässeet päämääräänsä. Toiset puolestaan saavuttavat voiton yrittämällä viime hetkellä aiempaa kovemmin." - Polybius
Vuoden 2018 suunnitelmissa on treenata sekä kisata ilon kautta!
Unohtamatta leppoisia kävelytuokioita metsän siimeksessä :)
Toivon, että molemmat koirat ovat terveinä, kaikki muu on plussaa.
Kurt osallistuu rallattelun arvokisoihin sekä muutamiin kyläkisoihin.
Stikkan toivottavasti valioituu tokosta sekä mahdollisesti hausta. Jäljeltä tavoitteena ykköstulos voittajaluokasta ja mahdollisesti etsintäkokeen korkkaaminen. PK-SM-osallistumisesta en tiedä vielä, jos olemme riittävän hyviä kesällä niin sitten... Rallattelussa tavoitteena RTK2 sekä RTK3-koularit.
Stikkanin kanssa ollaan vihdoinkin löydetty yhteinen tekemisen sävel, ei siihen mennytkään kuin noin 4 vuotta.... ;) Mutta paljon olen oppinut tämän hieman haasteellisen hönön kanssa.
Koulutusrintamalla jatketaan edelleen, lähes uutena aluevaltauksena rally-tokon kouluttaminen. Valikoimassa edelleen myös palveluskoirien haku-, jälki- sekä etsintäkoe, unohtamatta tietenkään tokoa. Tavoitteena olisi alkuvuodesta saada eläintenkouluttajan ammattitutkinto vihdoinkin suoritettua. Opiskelu on ollut opettavaista ja mielenkiintoista.
Yhteistyökumppanina jatkaa edelleen laadukas sekä maittava Eukanuba, iso kiitos ja kumarrus!!!
Vuoden 2018 suunnitelmissa on treenata sekä kisata ilon kautta!
Unohtamatta leppoisia kävelytuokioita metsän siimeksessä :)
Toivon, että molemmat koirat ovat terveinä, kaikki muu on plussaa.
Kurt osallistuu rallattelun arvokisoihin sekä muutamiin kyläkisoihin.
Stikkan toivottavasti valioituu tokosta sekä mahdollisesti hausta. Jäljeltä tavoitteena ykköstulos voittajaluokasta ja mahdollisesti etsintäkokeen korkkaaminen. PK-SM-osallistumisesta en tiedä vielä, jos olemme riittävän hyviä kesällä niin sitten... Rallattelussa tavoitteena RTK2 sekä RTK3-koularit.
Stikkanin kanssa ollaan vihdoinkin löydetty yhteinen tekemisen sävel, ei siihen mennytkään kuin noin 4 vuotta.... ;) Mutta paljon olen oppinut tämän hieman haasteellisen hönön kanssa.
Koulutusrintamalla jatketaan edelleen, lähes uutena aluevaltauksena rally-tokon kouluttaminen. Valikoimassa edelleen myös palveluskoirien haku-, jälki- sekä etsintäkoe, unohtamatta tietenkään tokoa. Tavoitteena olisi alkuvuodesta saada eläintenkouluttajan ammattitutkinto vihdoinkin suoritettua. Opiskelu on ollut opettavaista ja mielenkiintoista.
Yhteistyökumppanina jatkaa edelleen laadukas sekä maittava Eukanuba, iso kiitos ja kumarrus!!!
Tokottelua!
17.12. kävimme tokon EVL-kokeessa saaden hienon ykköstuloksen (307p.) ja toisen sijan. Yhtä uupuu valioitumisesta :)
Stikkan alkaa osaamaan liikkeet aikas kivasti, seuraamisen peruutus sekä kaukokäskyt vaativat vielä työstöä. Nyt onkin aika säätää kokonaisuus mahdollisimman hyväksi. Mielenkiintoista sekä haastavaa! Oikean mielentilan saaminen kilpailusuoritukseen ei ole helppoa, mutta tekemällä oppii, ainakin toivon näin ;)
Stikkan alkaa osaamaan liikkeet aikas kivasti, seuraamisen peruutus sekä kaukokäskyt vaativat vielä työstöä. Nyt onkin aika säätää kokonaisuus mahdollisimman hyväksi. Mielenkiintoista sekä haastavaa! Oikean mielentilan saaminen kilpailusuoritukseen ei ole helppoa, mutta tekemällä oppii, ainakin toivon näin ;)
Rallattelua, rallattelua!
Stikkan rallatteli RTK 1-koulutustunnuksen arvoisesti loppuvuoden kisoissa.
Rally-toko on kyllä varsin mukava ja melko leppoisakin laji. Stikkan rallatteli mukavasti, mitä nyt maton hajut olivat ylitsepääsemättömiä ekoissa kisoissa :) Viimeisessä kilpailussa päästiin yhteiseen kuplaan, häntä heiluen ja hymyissä suin virheettömästi rata läpi! Rally-tokoilu tukee mukavasti tokoilua, tulee tehtyä "palkkaamattomuusharjoituksia" kisamaisissa olosuhteissa koiraa sanallisesti kehuen.
Keväällä startataan vielä avoimessa luokassa ja jätetään ainakin viimeinen tulos avoimesta odottamaan, josko päästäisiin vaikka Tamskin SM-joukkueeseen edustamaan syksyn kotikisoissa.
11.11. 99 pistettä ja 3. sija.
2.12. 99 pistettä ja 2. sija.
30.12. 100 pistettä ja 1. sija.
Rally-toko on kyllä varsin mukava ja melko leppoisakin laji. Stikkan rallatteli mukavasti, mitä nyt maton hajut olivat ylitsepääsemättömiä ekoissa kisoissa :) Viimeisessä kilpailussa päästiin yhteiseen kuplaan, häntä heiluen ja hymyissä suin virheettömästi rata läpi! Rally-tokoilu tukee mukavasti tokoilua, tulee tehtyä "palkkaamattomuusharjoituksia" kisamaisissa olosuhteissa koiraa sanallisesti kehuen.
Keväällä startataan vielä avoimessa luokassa ja jätetään ainakin viimeinen tulos avoimesta odottamaan, josko päästäisiin vaikka Tamskin SM-joukkueeseen edustamaan syksyn kotikisoissa.
torstai 9. marraskuuta 2017
NATUREPLUS+ tuoteperhe sekä BONUSKORTTI EUKANUBALTA!
Koirani ovat syöneet vuodesta 1997 Eukanuban laadukkaita koiranruokia. 2000-luvun alusta saakka olen saanut kunnian edustaa Eukanubaa kisa- ja harrastuskentillä ambassadorina. Suosittelen edelleen lämpimästi kokeilemaan toimivia Eukanuba koiranruokia, jotka ovat sopineet omille koirilleni erinomaisesti ja ovat olleet osaltaan mahdollistamassa aktiivisen ja menestyksekkään harrastus- sekä kilpailu-uran bordercollieilleni!
Eukanubasta lyhyesti:
Uutuutena Eukanuballa on tuoteperheessään Natureplus+ sarja, joka on viljaton ja luononmukainen vaihtoehto koirien ruokintaan. Tässä lisätietoja Natureplus Itse aion myös kokeilla tätä uutta sarjaa! Tällä hetkellä Kurt syö Eukanuban senioriruokaa ja Stikkan popsii salmon&rice-ruokaa.
Eukanuballa on uutuutena bonuskorttijärjestelmä. Rekisteröitymällä järjestelmään saat joka viidennen ostoksen kokonaan ilmaiseksi! Lisäämällä rekrytointikoodikohtaan suosittelukoodini KNXFW saat 5 euron rekisteröitymisedun lisäksi vielä 10 euroa bonusrahaa etujärjestelmään! Tarkista jälleenmyyjälistalta mukana olevat myymälät! Suosittelen lämpimästä kokeilemaan luotettavia sekä toimivia Eukanuban koiranruokia!
Eukanuba on yksi vanhimmista ja eniten tutkituista koiranruokamerkeistä! Ruoka on tasalaatuista ja luetettavaa, esimerkiksi Suomessa monet rekikoiraurheilijat ja -yrittäjät syöttävät koirillensa Eukanubaa juuri tasalaatuisuuden ja toimivuuden takia! Kaikki ruuassa käytettävät raaka-aineet ovat ihmisravinnoksi kelpaavaa, tarkkaan tutkittua, joka voidaan jäljittää alkulähteelle. Raaka-aineina pyritään käyttämään pääasiallisesti lähiraaka-aineita. Ruuissa on runsaasti terveysvaikutuksia lisääviä ainesosia, kuten prebioottiset kuidut sekä hammaskiveä tutkitusti vähentävä DentalCare-systeemi. Haitalliseksi todettuja lisäaineita ei käytetä.
Tässä linkki järjestelmään: www.bonuskortti.com
Rally-Tokon Piirinmestarit vm. 2017!
Kurtin ja minun kisakausi rallattelussa päättyi upeasti Piirinmestaruuteen! Voitimme Pohjois-Hämeen Kennelpiirin rally-tokon piirinmestaruuden yksilö- sekä joukkuekilpailussa! Voin sanoa, että tuntui hyvältä!
Yksilökisassa saimme 96 pistettä! Kuuluimme myös Tamskin joukkueeseen, joukkueemme voittaen hienosti Piirinmestaruuden! Kiitos taitavat joukkuetoverit sekä Tamsk.
Kurt jää nyt talvitauolle kilpailemisesta, treenailua toki jatketaan tavoitteena ensi vuoden arvokisat! Stikkan saa astua tuuraamaan rallattelukisa-areenoille Kurtia.... Katsotaan kuinka käy ;)
Yksilökisassa saimme 96 pistettä! Kuuluimme myös Tamskin joukkueeseen, joukkueemme voittaen hienosti Piirinmestaruuden! Kiitos taitavat joukkuetoverit sekä Tamsk.
Kurt jää nyt talvitauolle kilpailemisesta, treenailua toki jatketaan tavoitteena ensi vuoden arvokisat! Stikkan saa astua tuuraamaan rallattelukisa-areenoille Kurtia.... Katsotaan kuinka käy ;)
tiistai 17. lokakuuta 2017
Reilun kuukauden saldo JK1, JK2, HK3, taitava Stikkan!
Tämän vuoden PK-kisakausi oli lyhyt, mutta onneksi varsin tuloksekas :)
10.9. korkkasimme jälkikoeuran IPO-klubin kokeessa, saldona 284 pistettä, ykköstulos ja JK1. Suuri kiitos kuuluu jälkikoutsillemme Minna Tirkkoselle!!
1.10. osallistuimme ensimmäiseen kuninkuusluokan hakukokeeseen ja saimme HK3 sekä ykköstuloksen. Valiokello alkoi tikittämään! Nyt voi rauhassa treenata ja hienosäätää maasto-osuuksia ensi kautta varten. Kiitos treenikaverit sekä kaikki koulutettavat, jotka olette olleet Stikkanille tärkeinä vieraina maalimiehinä!
15.10. oli vuorossa JK2. Tämä oli oikea työvoitto, sillä vettä oli satanut harvase päivä ja tottista ei juurikaan oltu treenattu edellisen kokeen jälkeen. Ja Stikkan kun ei arvosta litimärkää nurmikkoa, niin tottelevaisuus meni hieman alta riman. Mutta kuitenkin hyvällä kakkostuloksella koulutustunnus ja ensi kaudella jäljen kuninkuusluokkaan mars :)
Tähän päättyi meidän PK-kisakausi. Nyt keskitytään tokoon sekä rallatteluun! Ensi keväänä aloitetaan PK-tottiksen kunnollinen treenaus tavoitteena valioituminen ja ehkä SM-kisatkin, aika näyttäköön!!
10.9. korkkasimme jälkikoeuran IPO-klubin kokeessa, saldona 284 pistettä, ykköstulos ja JK1. Suuri kiitos kuuluu jälkikoutsillemme Minna Tirkkoselle!!
1.10. osallistuimme ensimmäiseen kuninkuusluokan hakukokeeseen ja saimme HK3 sekä ykköstuloksen. Valiokello alkoi tikittämään! Nyt voi rauhassa treenata ja hienosäätää maasto-osuuksia ensi kautta varten. Kiitos treenikaverit sekä kaikki koulutettavat, jotka olette olleet Stikkanille tärkeinä vieraina maalimiehinä!
15.10. oli vuorossa JK2. Tämä oli oikea työvoitto, sillä vettä oli satanut harvase päivä ja tottista ei juurikaan oltu treenattu edellisen kokeen jälkeen. Ja Stikkan kun ei arvosta litimärkää nurmikkoa, niin tottelevaisuus meni hieman alta riman. Mutta kuitenkin hyvällä kakkostuloksella koulutustunnus ja ensi kaudella jäljen kuninkuusluokkaan mars :)
Tähän päättyi meidän PK-kisakausi. Nyt keskitytään tokoon sekä rallatteluun! Ensi keväänä aloitetaan PK-tottiksen kunnollinen treenaus tavoitteena valioituminen ja ehkä SM-kisatkin, aika näyttäköön!!
Kuva: Erkki Lampen
Bordercollieiden Rally-Tokon rotumestaruus-17
Osallistuimme SBCAK ry:n rotumestaruus rallatteluihin Jyväskylässä. Kurtissa vähän näkyi edellisen viikonlopun kaksi starttia SM-kisoissa... Mutta hienosti saatiin yli 90 pistettä, joka riitti kolmanteen sijaan!
Rally-Tokon SM-karkelot!
Osallistuimme Rally-Tokon SM-kilpailuihin ja pääsimme hienosti finaaliin. Ohjaajan väsymys kostautui jälleen, kuten viime vuonnakin... Eli finaaliradalta tulos, mutta ei sen enempää :) Positiivista oli se, että Kurt oli todella hyvällä mielentilalla menossa mukana, on se hieno! Ja meillä oli mukavaa!
Ihan turha reissu ei tämäkään onneksi ollut, saatiin Tamskin joukkueessa hienosti joukkuepronssia!!
Kuvat: Sporttirakki
Ihan turha reissu ei tämäkään onneksi ollut, saatiin Tamskin joukkueessa hienosti joukkuepronssia!!
Kuva: Sporttirakki
keskiviikko 5. heinäkuuta 2017
Tommy Wiren koulutustekniikan workshop koirilla
Viime viikonloppuna harjoiteltiin jälleen kerran koulutustekniikkaa. Oli erittäin käytännönläheinen ja hyödyllinen workshop. Taattua Tommylaatua :)
Pääasiat olivat toiminnan aikaansaaminen sheippaamalla, toiminnan nimeäminen sekä ärsykekontrolliin laittaminen. Yksi erittäin tärkeä asia koulutuksessa onkin juuri ärsykekontrolli. Sillä kun koira oikeasti tietää mitä kukin vihje tarkoittaa, niin koira tekee nämä asiat nopeammin ja varmemmin!! Nyt jälleen kerran yritän olla parempi kouluttaja... no, yrittänyttä ei laiteta :D
Pääasiat olivat toiminnan aikaansaaminen sheippaamalla, toiminnan nimeäminen sekä ärsykekontrolliin laittaminen. Yksi erittäin tärkeä asia koulutuksessa onkin juuri ärsykekontrolli. Sillä kun koira oikeasti tietää mitä kukin vihje tarkoittaa, niin koira tekee nämä asiat nopeammin ja varmemmin!! Nyt jälleen kerran yritän olla parempi kouluttaja... no, yrittänyttä ei laiteta :D
torstai 29. kesäkuuta 2017
Mortenin hakukurssilla Ruotsissa!
Kesäkuussa osallistuin Morten Egtvedtin hakukurssille Tukholmassa. Olen kaksi vuotta sitten ollut Mortenin kurssilla edellisen kerran ja tykkäsin jälleen kovasti! Keskityimme Stikkanin kanssa keskilinjatyöskentelyyn ja vapaaehtoiseen "hallintaan". Eli tavoitteena on poistaa kaikki nalkutus ja konfliktit hakutyöskentelystä ja selkeyttää samalla keskilinjatyöskentelyä. Tämähän meidän heikkous haun suhteen on ollutkin ja nyt on onneksi loistavat työkalut asian parantamiseksi.
Jälleen tuli esille koiran toimintojen omaehtoisuuden korostaminen, toimintojen sujuvuus, ajoitus sekä tietenkin positiivinen vahvistaminen ja motivoivat palkkiot!
Sain paljon ajattelemista ihan meidän arjen toimintoihin! Nyt kun olen reilun viikon ollut nalkuttamatta koirille, niin vaikutus suhteeseen on ollut merkittävä! Niin pieniä asioita, joilla kuitenkin on valtava merkitys!
Jälleen tuli esille koiran toimintojen omaehtoisuuden korostaminen, toimintojen sujuvuus, ajoitus sekä tietenkin positiivinen vahvistaminen ja motivoivat palkkiot!
Sain paljon ajattelemista ihan meidän arjen toimintoihin! Nyt kun olen reilun viikon ollut nalkuttamatta koirille, niin vaikutus suhteeseen on ollut merkittävä! Niin pieniä asioita, joilla kuitenkin on valtava merkitys!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)














